Wil jij weten hoe je kan verkopen aan wie dan ook? Waar dan ook? Wat dan ook? Ongeacht geslacht, leeftijd of cultuur?

Produkten en diensten kunnen verschillen. De benadering of manier van visitekaartjes wisselen kan veranderen, maar er blijven 3 waarheden overeind die jou succes geven in de verkoop van welke produkt of dienst dan ook.

Wat zijn de 3 waarheden van verkoop?

#1.

75% van de uitkomst van een verkoopgesprek heeft een direct verband met het eerste moment van ontmoeten. Het belangrijkste moment waarin vertrouwen wordt opgebouwd. 75 procent ! Dat is gigantisch!

#2.

Iedereen neemt 5 belangrijke beslissingen in een specifieke volgorde. Deze beslissingen worden genomen voordat je iemand kan overtuigen van jouw produkt of dienst, of voordat je het kan verkopen.
1. Jij als verkoper. Ben jij iemand in wie ik, als potentiele klant, vertrouwen heb?

2. Het bedrijf. Wie is dat bedrijf? Waarom ben jij als verkoper er enthousiast over? Waarom moet ik als klant er eigenlijk enthousiast over zijn? Wat zeggen de klanten over het bedrijf? Staat het bedrijf achter jou als verkoper, met andere woorden: wat doen ze als jij er niet (meer) bent?

3. Jouw product of dienst. Lost het een probleem op? Vult het echte een behoefte in? maakt het mijn leven als klant makkelijker?

4. De prijs. Weet je wat? Het gaat nooit echt over de prijs. Je kan van alles zeggen, maar de prijs is nu eenmaal vastgesteld. DAT is de prijs. Wat wil de klant eigenlijk zeggen? De klant vraagt zichzelf af of het produkt of de dienst de prijs wel waard is.

Op 3 manieren kan je deze waarde laten zien: a. Door jezelf. Ben jij professioneel en uniek? b. Ben jij professioneel naar jouw bedrijf toe? Hou je de naam hoog en praat je er integer over? c. Geef jij een pakket voordelen weer van jouw produkt of dienst die de prijs het waard maken?

Als je deze 3 zaken voor elkaar hebt, moet de prijs geen probleem zijn. Het betekend natuurlijk niet dat je maar kan vragen wat je wilt. De prijs moet wel marktconform zijn. Klopt jouw verhaal verder, dan kan je prima 10 of 20% duurder zijn.

5. Tijd. Past het in het tijdspad? Kan je aan de vraag voldoen van de klant? Is dit uberhaubt wel het goede moment om een koopbeslissing te nemen voor de klant?

Iedereen maakt deze 5 beslissingen in deze volgorde.

#3.

65% van de tijd vraagt de verkoper niet om de order of om een volgende stap te zetten. Hou er rekening mee dat klanten meestal tenminste 2 bezwaren of tegenwerpingen aangeven voordat ze tot koop zullen overgaan.

Dus, nu je weet dat deze 3 waarheden spelen, moet je snel leren hoe je aan het begin van jouw presentatie of verkoopgesprek de belangrijke 5 beslissingen kan gebruiken, zodat je snel en zonder druk het gewenste eindresultaat kan beinvloeden.

Een goede voorbereiding garandeert resultaat!