Hoe leg je uit op welke manier je gestructureerd een plan opstelt om succesvol te gaan ondernemen? Juist, met de bekende marketingmix!

Afgelopen maand werd ik met die vraag geconfronteerd toen ik werd gevraagd als gastdocent op het ROC Amsterdam tijdens een projectweek voor leerlingen.

Hoewel de oorspronkelijke marketingmix te herleiden is naar rond 1960 in de vorige eeuw, leek het me leuk 5P’s te gebruiken op een manier die past in de huidige tijd. Door gebruik te maken van een kort filmpje is in ieder geval de context direct duidelijk en blijft de marketingmix actueel.


 

De marketingmix blijft actueel!

De 5P-marketingmix is opgebouwd uit Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel. Naast deze 5P’s zijn er ook marketingmixen die bestaan uit 7P’s en daarmee een toevoeging hebben van dus nog 2 P’s, namelijk die van Proces en Physical evidence.

 Voorbeelden van Product-vragen:

  • wat zijn de kenmerken en de eigenschappen
  • gebruik je een merknaam
  • welke vormgeving en kleurstelling
  • welke varianten zijn er
  • zijn er eisen aan de kwaliteit
  • zijn er accessoires beschikbaar

Voorbeelden van Prijs-vragen:letter P

  • welke prijsstrategie handteer je
  • wat zijn betalingsvoorwaarden
  • hoe is je kostprijs berekend
  • welke betaalmethodes zijn er
  • is er volumekorting

Voorbeelden van Plaats-vragen:

  • wat zijn de distributiekanalen
  • hoe wordt de logistiek afgehandeld
  • aanwezigheid online-offline
  • welke uitstraling heeft mijn ‘lokatie’

Voorbeelden van Promotie-vragen:

  • gebruik van radio/tv/dagbladen
  • welke social media kanalen worden ingezet
  • gebruik van jointventures / partnership
  • is er een pr-strategie mogelijk
  • welke persona’s gebruik ik
  • hoe creëer ik een community

Voorbeelden van Personeel-vragen:

  • gebruik ik medewerkers
  • welke eisen stel ik aan medewerkers
  • welke cultuur wil ik
  • hoe ga ik managen
  • borgen van kennis / opleiden
  • wat kan ik outsourcen

Internet doodt de marketingmix?

Is de marketingmix zoals wij die kennen nog wel actueel, of staat hij op het punt om uit te sterven? Ik ben er van overtuigd dat ook vandaag de dag hij nog steeds van actuele waarde is, sterker nog: Nu nog meer dan vroeger zal je de juiste mix moeten hebben om jezelf te kunnen onderscheiden ten opzichte van de concurrent. De marketingmix biedt nog steeds de juiste handvatten om hier over na te denken.

Zelfs de eenzame ondernemer die op zijn zolderkamer een webwinkel beheert heeft te maken met een goed doordacht plan wil hij slagen. Ook een P als die van Personeel behoort daarbij meegenomen te worden, al was het alleen maar omdat iemand de boekhouding doet en de website bouwt en onderhoudt.