Sinds de komst van internet is de consument zo mogelijk méér de expert geworden dat dat jij dat bent. De ‘customer journey’ is door de breed toegankelijke informatie vaak al voor meer dan 60% afgelegd wanneer jij als verkoper met de klant in gesprek komt.

Jezelf als alwetende opstellen  geeft de klant een hoog irritatie gevoel. Uiteraard ben jij bent de expert in de breedte van je producten en diensten. De klant is dat van zijn probleem en de gewenste oplossing. De gewenste oplossing voor zijn probleem heeft hij voor een groot gedeelte al lang onderzocht en bedacht.

De verkoper als reisleideruitzicht winnen

‘Begeleider in het aankoopproces’ omschrijft de functie van de hedendaagse verkoper veel beter dan de ‘Iemand die de juiste verkoopvaardigheden bezit’.

Voor wie vandaag de dag de klant te slim af wil zijn met trucjes is een groot succes niet weggelegd. Klanten willen zich welkom voelen, gezien en gewaardeerd worden.

De rol van jou, de verkoper, is de rol geworden van de reisleider die de mooie plekjes laat zien vanuit een nieuw perspectief.

Neem jij de klant aan de hand en geef jij een uniek uitzicht op zijn probleem en de oplossing.

Wordt hij fan van jou en gunt de klant jou zijn zuurverdiende centjes, of geeft hij het bij jouw concurrent uit?

De vraag die jij jezelf moet stellen: ‘Zou ik vandaag bij mijzelf kopen?’